ONTDEK DE SAGRADA FAMILIA: DE ZAAL VAN DE KRUIZING

Vóór plastic- en op olie gebaseerde waterdichtmakende producten, zoals bitumen en siliconenplaten, loste de bouwsector deze problemen op door daken twee belangrijke eigenschappen te geven: ten eerste een sterk geprononceerde helling, zelfs wanneer het dak toegankelijk was, zodat regenwater zou weglopen snel zonder plassen; en, ten tweede, goed geventileerde ruimtes onder het dak: de zolders. Deze strategie was heel gebruikelijk in de daken van oude huizen in de wijk Eixample in Barcelona, die bedekt waren met verschillende lagen keramische tegels en daardoor doorlatend waren. Met dit systeem, als het dak nat werd, als er water naar de zolder stroomde, kon het drogen of verdampen plaatsvinden dankzij de ventilatie van de kleine decoratieve gaten in het bovenste gedeelte van de gevel.

Gaudí gebruikte dit systeem ook in zijn andere constructies: de zolders op La Pedrera, Casa Batlló en Torre Bellesguard zijn bekende voorbeelden. En hij deed hetzelfde in de Sagrada Família. Aan de ene kant heeft het grootste dakvlak een zeer steile helling, alleen toegankelijk voor klimmers. Aan de andere kant ontwierp hij een meerlagig stenen dak met verschillende zolders bovenop elkaar. Boven het middenschip zijn er drie. Deze toegankelijke zolders werden een geweldige plek voor onderhoudspersoneel om de stroom-, verlichtings-, verwarmings- en koelinstallaties in deze ruimtes te installeren en te monitoren.

Gaudí voorspelde dat licht ook via de zolders de tempel zou binnenkomen en de gewelven zou perforeren met een opeenvolging van hyperboloïden. De dubbele trechtervorm die kenmerkend is voor deze geometrische elementen, geeft de zolders een reeks functies die eruit zien als open potten, die het licht in deze ruimtes en vervolgens in de tempel door de gewelven laten.

RESULTAAT VAN HET BESTUDEREN VAN LICHT EN STRUCTUUR

Van alle zolders in de tempel is de meest bijzondere boven de kruising, bovenop het centrale punt van de basiliek waar het hoofdschip en het transeptschip kruisen. In feite, dit is waar het zijn naam krijgt: de zaal van de kruizing. Het bevindt zich op de top van de 60 meter hoge gewelf en net onder de toren van Jezus Christus, en is de breedste hyperboloïde in de tempel. De grote potvorm is te zien in de ronde stands die de centrale opening omgeven. Vanaf hier kun je, neerkijkend, het monogram van de Sagrada Família in het centrale schild op de vloer van de oversteek zien. Deze ronde tribunes scheppen een ruimte die doet denken aan het kapittelzaal in een klooster, maar Gaudí was niet van plan het een plaats voor vergaderingen te maken. Niettemin is het een ruimte van grote waarde, ondenkbaar voor bezoekers, en nog een ander voorbeeld van Gaudí’s rijkdom aan architecturale inspiratie.

Doorsnede van de Sagrada Familia 2026
Doorsnede van de Sagrada Familia 2026

In deze zaal kunnen we zien hoe de centrale tak van elk van de vier kolommen die samen de 15 x 15 meter kruising vormen naar het midden van de zaal reikt om de centrale kern van de toren van Jezus Christus op te houden, die er net boven begint. We zien ook hoe de achtertakken op dezelfde bomen hier afvegen en afwisselend een omtrek maken van hellende kolommen aan de bovenkant of onderkant. Deze lay-out en helling van de kolommen, die in paren driehoeken creëren met de punt afwisselend op en neer, is een zeer slimme manier om de trommel te maken die de structurele sterkte biedt die nodig is voor de basis van de toren, die het gewicht van de buitenmuur ondersteunt van deze uitgerekte koepel,de centrale lantaarn.

De keramische gewelven liggen ongeveer 15 meter boven het midden van de Kruizing-zaal. Ze zijn gemaakt van een kroon van twaalf openingen of hyperboloïden en versierd met Venetiaans glazen trencadismozaïek in rode tinten, dat doet denken aan het rood in de symboliek van het martelaarschap van Jezus. Boven de oculi bevindt zich een technische ruimte met installaties die de ruimte en de hele toren bedienen.

Op dit moment wacht de Kruizing-zaal nog op een paar afwerkingen, zoals de schijfvormige lampen die de oculi versieren; evenals de balustrades en ingangen waarmee bezoekers binnen kunnen komen en de ruimte kunnen ontdekken, waardoor tot nu toe slechts een paar geaccrediteerde journalisten deze ruimte hebben kunnen bezoeken voor persconferenties. Hoewel het nog niet klaar is, wilden we deze 360 ° -foto delen, zodat iedereen dit pareltje kan bekijken.

Bron: blog.sagradafamilia.org